#FoodHeroes in de chocolade-, koekjes- en confiseriesector

Chocoladesector toont groot hart voor de helden van vandaag

Pasen, dat is genieten van chocolade. Maar door het coronavirus mogen nu zelfs de paasklokken niet meer uitvliegen. Gelukkig blijven veel chocoladewinkels wel hun deuren open houden en zijn onze zoete food heroes creatiever dan ooit geweest om ervoor te zorgen dat we allemaal van onze lekkere paaseitjes en paashazen blijven genieten. Dankzij heel een grote solidariteit vanuit de sector en de bedrijven – en 15 miljoen gratis paaseitjes voor zij die ze echt kunnen gebruiken - hebben we toch zicht op een Vrolijk Pasen!

“Ondanks de coronacrisis blijven vele chocoladewinkels open of verkopen ze via andere kanalen. Er is een grote solidariteit via initiatieven om kleinere chocolatiers te ondersteunen en massa’s schenkingen van paaseitjes,pralines, koekjes en confiserieproducten vanuit de bedrijven aan zorg- en opvanginstellingen. We zijn onze food heroes heel dankbaar voor hun gebaar in deze moeilijke tijden”.

Schenking aan personeel van Revalidatiecentrum Inkendaal Vlezenbeek

Impact afhankelijk van verkoopkanaal

De coronacrisis laat zich uiteraard ook voelen in de chocolade-, koekjes- en confiseriesector. Bedrijven die voornamelijk leveren aan supermarkten hebben iets minder last van deze crisis, maar wie afhankelijk is van de horeca of verkoop luchthavens ziet zijn omzet zwaar dalen.

Bepaalde chocolatiers in de buurt van toeristische hotspots in Brussel, Brugge, Gent of Antwerpen zien amper nog klanten en sloten daarom de deuren. Anderen zien dan weer minder volk omdat hun klanten denken dat de winkels gesloten zijn terwijl dat dat niet zo is.

“Het is belangrijk dat de mensen weten dat de chocoladewinkels open mogen blijven en dat de meeste ook hun deuren open houden en dan zeker vóór Pasen!”.

Guy Gallet, Secretary-general Choprabisco.

Creatief en strijdvaardig

Voor de chocoladesector kon de coronacrisis niet slechter vallen. Pasen is samen met het eindejaar dan ook één van de drukste periodes van het jaar. Gelukkig zijn onze foodheroes zijn echte creatievelingen! Naast de klassieke verkoop in de winkels die open blijven, neemt het belang van andere verkoopkanalen toe: online verkoop via webshops, bestellingen per telefoon, levering aan huis, enzovoort.

“We zien dat veel bedrijven creatief en strijdvaardig zijn. Bepaalde chocolatiers leveren bijvoorbeeld gratis aan huis met iemand die verkleed is als een Paashaas! Vele bedrijven zijn aan het telewerken en bestellen postpaketten zodat ze hun werknemers thuis kunnen verrassen met paaseitjes in plaats van op kantoor. Ook Fevia doet hieraan mee. Dat appreciëren we. Op deze manier houden bedrijven het hoofd boven water. Hopelijk zal Pasen het zware verlies verzachten”. 

Creatieve solidariteit primeert

We merken ook een grote solidariteit onder bedrijven om ook de kleinere ondernemers op een creatieve manier te ondersteunen.

Barry Callebaut lanceerde een nieuw online platform “Not Without My Chocolate” voor lokale chocolatiers. Via dit platform kunnen chocolatiers zich aansluiten en aangeven welke diensten zij aanbieden. Via een zoekfunctie kunnen klanten makkelijk de weg naar een chocolatier in hun buurt vinden en een bestelling plaatsen.

Belcolade biedt aan kleinere producenten het gratis aanmaken van een gepersonaliseerde webshop met online betalingsmethoden (www.chocolatiersonline.com/be-nl).

Not without my chocolate

15 miljoen paaseitjes, koekjes en confiserieproducten aan zorg- en opvanginstellingen

De Belgische chocolatiers tonen dit jaar hun groot hart door onder andere zorginstellingen, opvangtehuizen voor kinderen en ziekenhuizen maar liefst 15 miljoen paaseitjes te schenken. Deze sympathieke vrijgevigheid kwam zowel van de grote chocolatiers die ons land rijk is als van de kleine en middelgrote artisanale chocolatiers die zo wat verlichting brachten in hun lokale omgeving.

Luister ook naar het Interview met Guy Gallet in De Inspecteur op radio2 (7 april, vanaf 19min).

Zijn jouw medewerkers ook echte helden? Deel je steun en bedank hen met de hashtag #FoodHeroes!